Juan Pablo Montoya Roldán
(1975.09.20.

Születési hely: Bogotá, Kolumbia

Montoya is a szokásos kart bajnokságokkal kezdte gyermek éveiben.
1992-ben, 17 évesen a kolumbiai Formula Renault sorozatban vitézkedett. Nyolc versenybő összeszedett négy győzelmet és öt pole-t. Ebben az évben bemutatkozott az U.S. Skip Barber versenyzői iskolában is, ahol az egyik legjobb növendék lett.
A következő évben a Swift GTI Championship-ben vezet. A szezon nyolc versenyéből hetet megnyer és az összes versenyt pole-ból kezdi, teljes volt a dominanciája a sorozatban.
1994-ben három sorozatban hajt a győzelemre, Sudam 125 Karting, USA Barber Saab és a mexikói Formula N. Sikeres évet tudhatott maga mögött. A Sudam 125 Karting és a Formula N bajnokságot megnyeri, a Barber Saab sorozatban pedig a 3. helyen végez két győzelemmel a zsebében.
1995-ös szezont már Európában kezdi az angol Formula Vauxhall bajnokságban. Jól sikerül a bemutatkozó éve, három győzelem és a bajnokság 3. helye az év végi mérlege.
1996-ra a Fortec Motorsport brit Formula 3-as csapatához szerződik. Két győzelemmel az 5. helyet szerzi meg.
1997-ben belép a Formula 1 előszobájának számító Formula 3000 sorozatba. Kiváló évet produkál a RSM Marko csapatnál. Három győzelem és három pole és az összetett 2 hely a tarsolyában. Mindössze 1.5 ponttal maradt le a bajnoki címről.
1998-ra leszerződik a bajnok Super Nova Racing-hez. Uralja a mezőnyt, öt győzelmet és hét pole-t szerezve hódítja el a bajnoki címet.
1999-ben visszatér Amerikába, és a C.A.R.T. sorozatban Chip Ganassi csapatában megkapja Alex Zanardi ülését. Újoncként lett bajnok, hatalmas versenyt futva Dario Franchitti-vel és a Team Kool Green csapattal. Hét győzelmet szerez; Long Beach, Nazareth, Rio De Janeiro, Cleveland, Mid-Ohio, Chicago, Vancouver. A nevéhez fűződik még ugyancsak hét pole; Nazareth, Gateway, Portland, Cleveland, Detroit, Vancouver és Houston. Mindhárom pálya típuson bizonyította tehetségét, meghálálva Chip Ganassi döntését, hogy szerződtette. A szezon különlegessége, hogy Montoya és Franchitti is 212 ponttal zárta a bajnokságot, de Montoya-nak hét győzelme volt Dario három győzelmével szembe, és ez döntötte el végül is a cím sorsát.
2000-ben nem sikerült megvédenie a bajnoki címét. Nagyon kiegyensúlyozatlan lett a szezonja, három versenyen intik le győztesként, Milwaukee, Michigan és Gateway. ebben a szezonban is hét pole-t szerez. A bajnokság 9. helyén végez.
Év közben átruccan a Ganassi csapattal az IRL által rendezett Indianapolis 500 mérföldes versenyre, ahol a második rajthelyről indulva megnyeri a versenyt. Két éven belül a csúcsra jutott Amerikában.
2001-ben újra Európa és a Formula 1, a Williams istálló versenyzőjeként. 2004-ig versenyez a Frank Williams-nél, két bajnoki ezüstöt szerzett (2002, 2003).
2005-től a McLaren csapatot erősíti, 2005-ben 4., 2006-ban az 5. helyen végez.
2006-ban egy verseny erejéig a NASCAR sorozatban áll rajthoz Chip Ganassi NASCAR csapatával.
2007-től teljes szezonokat versenyez a NASCAR különböző sorozataiban(Nationwide, Nextel Cup, Sprint Cup). Megszerzi első győzelmét is, és szerez három Top 5 helyezést. A bajnokságot a 20. helyen zárja.
2008-ban csak két Top5 helyezésre futja, így a tabellán is visszacsúszik a 25. helyre.
2009-ben komoly előrelépést produkál, igaz győzni ebben az évben sem tud, de szerez hét Top 5 helyezést, ami a bajnokság 8. helyére hozza fel.
2010-es szezonban sikerül újból versenyt nyerni, de a kemény bajnoki szezonban ez csak a 17. helyre elég, hiába a hat Top 5 helyezés is.
2011 és 2012-ben sikertelenebb szezonokat fut és visszaesik a 21. illetve 20. helyre.
2014-ben visszatér az IndyCar sorozatba. A Penske csapat alkalmazza. Szépen fokozatosan felveszi a tempót, megszokja az autót. A Pocono-i 500 mérföldes versenyt megnyeri Pole-ból indulva. Emellett még a Houston-i első versenyen és Milwaukee-ban 2. lesz. A bajnokságot az előkelő 4. helyen zárja.
2015-ben is Roger Penskénél vezet. Jól kezdi a szezont. a St Petersburg-i versenyt megnyeri, majd Pole-ból indul a New Orleans-i pályán. A 99. Indy 500-on 2000 után ismét győz. A szezon további versenyein is rendre a Top 10-be hozza be Penske versenygépét. Egész évben a bajnoki cím várományosa volt. De az évadzáró verseny végére a Ganassi csapat kiváló munkájának köszönhetően Scott Dixon nyerte a versenyt és egyben a bajnoki címet is. Montoya 6. helye egyben a bajnoki cím elbukását is jelentette annak ellenére, hogy pontegyenlőség lett közte és Dixon között. Scott Dixon a szezon során szerzett három győzelmének köszönheti a bajnoki címet, JP Montoya két győzelmével szemben.
A következő két szezonban is a Penske csapatnál vezet. 2016-ban csak a 8. helyen végez. A szezonnyitó St. Pete-i versenyt megnyeri. 2017-ben már csak két versenyen állt rajthoz, Indy GP és az Indy500-on.
2018-tól a IMSA WeatherTech SportsCar Championship versenyein vesz részt.
Majd 2021-ben és 2022-ben az Arrow McLaren SP csapattal visszatér az Indianapolis-i versenyekre. Az Indy GP-n részt vesz, de a 2021-es 500 mérföldes versenyre nem tudja kvalifikálni magát. A 2022-es Indy500-on a 11. helyen intették le.

Bajnoki címek : 1999 (C.A.R.T.)
Indianapolis 500 győzelem : 2000, 2015

Rajtok: 97
Győzelmek: 15
Pole: 17
Pontok: 2157

Címei:
1999, C.A.R.T. Rokkie of the Year
2000, Indianapolis 500 Rookie of the Year
2007, NASCAR Nextel Cup Rookie of the Year